collinus

Livet i byhålan med barn och katter

...

Kategori: Allmänt

Vet inte hur jag ska rubricera eller kategorisera idag, då jag har lite av varje att ta upp, på samma gång som jag egentligen inte har någonting att ta upp. Eller, jag känner mig inte så motiverad.
Barnet sov inget vidare inatt, till exempel. Han var lätt att söva om, men han vaknade ofta och pep. In och schyscha och klappa på kinden, så somnade han om. Ibland med hjälp av napp, ibland inte. Men många uppvak blev det, sådana där uppvak som känns så onödiga på något vis. Men det kan ju inte han hjälpa.

Har ångest angående maten, då jag inte vet vad jag ska hitta på att erbjuda honom. Idag kokade jag morot och palsternacka som han fick pilla med. Palsternackan ratade han, och moroten tog han bara ett par minituggor av. Sedan fick jag sitta och mata honom med banan(för han bara lekte med den) för att han skulle få i sig något. Och medan han satt och lekte med sin vattenmugg lyckades jag peta i honom några skedar fruktpuré, men han har ju inte ätit någon mängd man skulle kalla tillräcklig.
Han borde ju vara hungrig tycker man, eftersom han knappt ammar nu. Igår ammade han 2 gånger - när vi klev upp, och när han skulle gå och lägga sig för kvällen. Även idag har han endast ammat på morgonen, och jag skulle vilja behålla det så framöver, tills jag börjar jobba. Då får sambon erbjuda honom välling på morgonen i stället. Så behåller jag enbart kvällsamningen inför läggdags då, för det har trots allt alltid varit en del av rutinen, och är dessutom rätt mysigt. Linus är ju ingen gosig unge i övrigt, kramas och mysa är liksom inte riktigt hans grej, så man tar de chanser man får att vara nära :-p

Det där med maten kanske ger sig av sig självt? När hungern kommer ikapp, liksom. För idag är han väldigt kinkig till och från, och sov bara 30 minuter eftermiddagsvila fast han skulle ha behövt sova minst 1 timme, och jag tror det kan bero lite på att han är hungrig. För vi var ute på promenad m vagnen nyss(då han fick sova), och när vi kom hem fick jag plötsligt i honom sådan där fruktpuré m yoghurt i som han ratat tidigare. Som en liten aptitretare innan middagen, då jag som vanligt inte lär få i honom något annat än banan, typ. Jag ska prova m köttfärssås, men jag har inga förhoppningar. Han lär väl kasta i sig sin kvällgröt sedan i stället.
Gröt är det enda man får i honom utan större protester(åtminstone inte om han får äta framför TV:n. Dumma mor), men jag vill ju inte tuta i honom gröt vid alla måltider, det vill jag hålla till frukosten och kvällen.
Ja ni, det är inte lätt att veta hur man ska bära sig åt när man inte har erfarenhet av det sedan tidigare. Men det är väl bara att prova sig fram...

Kommentarer

  • Sara säger:

    Hej! Måste bara komma med ett tips, har du provat att ge vanliga makaroner och köttbullar brutna i små bitar och tillsätta lite vanligt smör.? Antar du kanske redan provat de men kom på de då ja läste din blogg och tänkte att ja måste iaf säga de, hoppas de ordnar sig med maten! Ha de bra!

    2012-04-24 | 21:15:05
  • Jennie säger:

    Vet att en kompis ofta gav sin dotter sån där, kan det vara kalvsylta, som finns att köpa färdig i affären. Ser ju förjävla äckligt ut och jag skulle inte vilja smaka men jag vet många som ÄLSKAR det. Och hennes dotter åt (tror hon var i Linus ålder när hon började med det men är inte helt säker) det med hjärtats fröjd, även när hon var typ sjuk och inte hade någon direkt matlust. Det är ju vansinnigt lättuggat och lättsvalt tex. Tror det var kalvsylta. Men när jag tänker efter så är väl det kanske saltat och ja.. äh jag kanske minns fel ändå. Men hon var INTE stor när hon åt det iaf. Kolla i affären vetja!

    2012-04-25 | 21:38:31
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: