collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Dr Jekyll & Mr(s) Hyde

Kategori: Allmänt

Jag läste ett inlägg i Mammabloggen Inga konstigheter(mkt om deras blogg idag, jag vet, men den är ju så braaa :-p)  för några dagar sedan, och kände igen mig själv i det som stod så himla väl.
Inlägget beskrev den ena bloggskriverskans "schizofrena jag", som hon själv upplever det, och jag kunde verkigen relatera på alla plan.

Vissa dagar känner jag mig hur lugn och cool som helst i mammarollen.
"- Nähä, ungen vill inte äta idag. Slipp då, han ger sig när hungern smyger sig på"
"- Bjussa ungen på kalvsylta borde väl inte vara något problem va? Står koksalt i innehållsförteckningen, med han äter ju bara lite, det dör han inte av."
"- Ungen vaknar väldigt ofta på natten, men det är nog bara lite separationsfassymptom, det ger sig snart."

Andra dagar trder plötsligt den osäkra hönsmamman fram:
"- Hjälp, barnet ÄTER inte! Han kommer ju tyna bort!"
"- Åh nej, nu har han fått mat med salt i, tänk om han får njursvikt?! Hur kunde jag? Jag är ju världens mest usla morsa, jag skulle bli jagad med eld och knölpåkar på Familjeliv.se om de visste..."
"- Men lilla barn, tänk om alla mammor på Familjeliv har rätt? Sover barn dåligt på natten så bara MÅSTE det bero på allergi. Säger De... tänk om de har rätt? Tänk om han är sjuk, har ont i magen, fryser, drömmer mardrömmar, har sprucken blindtarm, dödsångest bla bla bla??"

Ingen dag är den andre lik. Det jag tog med en nypa salt igår, kan blåsas upp till världens undergång idag, och det googlas, familjelivsurfas(shit vad jag skulle behöva hålla mig borta från den Satans påfund till hemsida) och bollas hundra frågor med den stackars sambon om än det ena, än det andra. Jag kan bli tokig på mig själv ibland.
Men det är väl så det är att vara morsa, helt enkelt. Och beroende på hur mycket mat och sömn man själv lyckats få i sig från dag till dag, så är väl psyket och humöret kopplat till det, skulle jag tro.
Idag är en sådan där lugn, avslappnad dag i alla fall. Tack och lov. Men det kan slå om snabbt. Redan ikväll kan jag sitta här vid laptopen igen och surfa mig fördärvad efter information, råd & rön om än det ena, än det andra.
Men tills dess ska jag försöka ta oss ur huset och få lite frisk luft och solsken i ansiktet.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: