collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Blöjor, gröt & sånt

Kategori: Allmänt

Vi har alltid köpt Sempers barngröt till barnet. Vi började med bananrisgröt, gick vidare på havregröt med typ mango och äpple eller vad det nu var i den, och nu får han Mild fruktgröt med fullkorn.
Varför det blivit just Semper vet jag inte, så just därför tänkte jag för ett tag sedan att vi kanske skulle ta och testa Nestlés gröt? Sagt och gjort.
Praktiskt förslutning stod det att det skulle vara, och det är ju alltid bra, tänkte jag.
Jodå, paketförslutningen är skitbra, men det går ju inte att hälla ur den utan att det plötsligt far ut världens största hög med grötpulver! Och den där gröten visade det sig att man måste stå och röra frenetiskt i medan man häller i liiite liiite pulver i taget, för annars bildas massa klumpar i gröten. Totalt värdelös gröt. Dessutom smakar den skumt. Tycker jag. Barnet åt utan att klaga.
Så vi har tagit oss igenom förpackningen bara för att inte kasta pengar i sjön, men jag kommer ju aldrig köpa den gröten mer i alla fall, åtminstone inte så länge förpackningen ser ut som den gör.

Blöjor är ju också en sådan där sak som man har favoriter bland. Nu har vi visserligen bara testat två olika märken(Pampers & Libero), men av de två märkena är Libero en klar favorit.
När barnet föddes fick vi blöjor av familj och vänner som kom och hälsade på, däribland pampers. Och Pampers 1:or tyckte jag var värdelösa, då de hade som något slags "nät" på insidan. Jag förmodar att det där "nätet" skall fungera som någon slags hinna som ska skydda huden från fuktig blöja, men jag tyckte det var värdelöst. För när barnet bajsat så klibbade det där nätet liksom fast på rumpan(nu låter det förmodligen som att han fått ligga i sin bajsblöja hur länge som helst, men så är såklart inte fallet. Det klibbade fast Trots att han bajsat för bara någon minut sedan).
Efter att ha avverkat Pamperspaketet bad vi folk att hålla sig till Libero om de ville köpa blöjor.

För ett tag sedan fick vi besök av barnets morbror samt kusiner, och de hade varit gulliga och köpt med sig ett paket blöjor till barnet, vilket visade sig vara just Pampers. Skit samma tänkte vi, bara för att vi själva väljer annat märke(det visste ju inte de) så är gratis blöjor alltid väldigt uppskattat. De kommer ju gå åt oavsett.
Men nu fanns inte det där "nätet" i blöjorna längre, till vår stora förtjusning. Dock måste jag nu i efterhand, efter att ha avverkat även det blöjpaketet, ändå säga att jag tycker att Liberos blöjor är snäppet bättre.
Pampersblöjorna upplevde jag inte klarade att hålla inne kiss när barnet kissat mycket(nu talar vi dock bara om nätter, dagtid byts såklart blöja regelbundet så de är aldrig överfulla med kiss). Det var näst intill att de läckte igenom efter en natts sömn(för jag går ju inte upp och riskerar väcka barnet för att byta blöja mitt i natten bara för att. Om han inte själv säger till förstås). Det har aldrig hänt med Liberos blöjor(annat än när vi avverkade de sista blöjorna som fanns kvar av storlek 2, innan vi bytte till storleken större, då hände det nog någn liten olycka efter en natt av amningsmaraton).

Och så har vi ju barnmaten också. För jo, vi visade oss vara den slöa sortens föräldrar som började köpa burkmat i stället för att göra egen barnmat. Vi gjorde de första egna smakisarna på potatis, palsternacka, morot och majs själva, men just "mat" har vi varit dåliga på. Jag har gjort köttfärssås vid ett par tillfällen, men det är allt.
Och jag ser inget fel i att köpa och ge burkmat heller faktiskt. Prettosupermorsorna på Familjeliv skulle ju långt ifrån hålla med, men deras åsikt är ungefär lika intressant för mig som Uzbekistans inrikespolitik.
Jag föredrar Nestlés burk mat framför Sempers. Vilket känns lite lattjo med tanke på att jag håller mig till Sempers gröt före Nestlés gröt. Men dels är Sempers burkmat liite dyrare, och så har jag så många gånger blivit besviken på smaken. Framför allt deras spaghetti och köttfärssås, som mest bara smakar morot, och inte köttfärssås. Köttfärssås ska tamejfan inte smaka morot. Kött ska smaka kött och morot ska smaka morot och inte det omvända. Till och med barnet verkar rynka lite smått på näsan när han äter den. Tycker jag att han gör i alla fall. Eller, har jag kanske bestämt mig för att han gör :-p


Bra Vs Anus


Ps. När det kommer till fruktpuré har jag inget favvomärke, de är ganska likvärdiga allihop. Kör oftast på det som är billigast eller som jag vet att barnet gillar extra mycket.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: